Konstrukt, generalisering og held ved mundtlige eksaminer i gymnasiet

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Standard

Konstrukt, generalisering og held ved mundtlige eksaminer i gymnasiet. / Isager, Julie Marie.

In: Acta Didactica Norden, 10.09.2020.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Harvard

Isager, JM 2020, 'Konstrukt, generalisering og held ved mundtlige eksaminer i gymnasiet', Acta Didactica Norden. https://doi.org/10.5617/adno.8204

APA

Isager, J. M. (2020). Konstrukt, generalisering og held ved mundtlige eksaminer i gymnasiet. Acta Didactica Norden. https://doi.org/10.5617/adno.8204

Vancouver

Isager JM. Konstrukt, generalisering og held ved mundtlige eksaminer i gymnasiet. Acta Didactica Norden. 2020 Sep 10. https://doi.org/10.5617/adno.8204

Author

Isager, Julie Marie. / Konstrukt, generalisering og held ved mundtlige eksaminer i gymnasiet. In: Acta Didactica Norden. 2020.

Bibtex

@article{e5c212c3f300479a9e9beb45909b2d6e,
title = "Konstrukt, generalisering og held ved mundtlige eksaminer i gymnasiet",
abstract = "SammendragDanske gymnasieelever bliver – ligesom norske – eksamineret ved mundtlig pr{\ae}sen-tation og samtale om et udtrukket emne af deres l{\ae}rer og en censor fra et andet gymnasium. Disse eksaminer unders{\o}ges ikke systematisk, og der forskes ikke i dem. Det samlede eksamensresultat er high-stakes og f{\aa}r konsekvenser for elevens fremtidige uddannelsesmuligheder. Artiklen unders{\o}ger centrale danske styredokumenter, der regulerer mundtlige danske eksaminer i gymnasiet ved at l{\ae}gge et teoretisk blik hentet fra international anerkendt assessmentteori: Hvad intenderer eksamen at m{\aa}le? Assess¬mentteoretiske begreber defineret af Standards for Educational and Psychological testing og Michael T. Kanes argumentationsbaserede tilgang til validitet bruges til at s{\o}ge efter et konstrukt og slutninger i eksamenssystemet. Data er lovdokumententer samt l{\ae}replan og vejledning i historiefaget som eksempel i det almene gymnasium med et almendannende og studieforberedende form{\aa}l. Dermed er artiklen et till{\ae}g til Acta Didactica Norges temanummer vol. 12 nr. 4 om Test og eksamen i Sverige og Norge. Studiet finder, at konstruktet er vanskeligt at identificere. Antagelser om mundtlige eksaminer er ikke ekspliciterede i dokumenterne, og slutninger m{\aa} analyseres frem. Eleven eksamineres i et dobbelt udtr{\ae}k- eller samplingssystem: Eksamensfaget udtr{\ae}kkes og emnet inden for disciplinen udtr{\ae}kkes. Der etableres dermed en antagelse om vidtg{\aa}ende generaliseringsmulighed af testresultatet p{\aa} tv{\ae}rs af fag. Det diskuteres om assessmentteori egner sig til diskussion af traditionsrige danske mundtlige eksaminer.N{\o}kkelord: mundtlig eksamen, assessment, konstrukt, gymnasiet, Danmark",
author = "Isager, {Julie Marie}",
year = "2020",
month = sep,
day = "10",
doi = "10.5617/adno.8204",
language = "Dansk",
journal = "Acta Didactica Norden",
issn = "1504-9922",
publisher = "Acta Didactica Norge",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Konstrukt, generalisering og held ved mundtlige eksaminer i gymnasiet

AU - Isager, Julie Marie

PY - 2020/9/10

Y1 - 2020/9/10

N2 - SammendragDanske gymnasieelever bliver – ligesom norske – eksamineret ved mundtlig præsen-tation og samtale om et udtrukket emne af deres lærer og en censor fra et andet gymnasium. Disse eksaminer undersøges ikke systematisk, og der forskes ikke i dem. Det samlede eksamensresultat er high-stakes og får konsekvenser for elevens fremtidige uddannelsesmuligheder. Artiklen undersøger centrale danske styredokumenter, der regulerer mundtlige danske eksaminer i gymnasiet ved at lægge et teoretisk blik hentet fra international anerkendt assessmentteori: Hvad intenderer eksamen at måle? Assess¬mentteoretiske begreber defineret af Standards for Educational and Psychological testing og Michael T. Kanes argumentationsbaserede tilgang til validitet bruges til at søge efter et konstrukt og slutninger i eksamenssystemet. Data er lovdokumententer samt læreplan og vejledning i historiefaget som eksempel i det almene gymnasium med et almendannende og studieforberedende formål. Dermed er artiklen et tillæg til Acta Didactica Norges temanummer vol. 12 nr. 4 om Test og eksamen i Sverige og Norge. Studiet finder, at konstruktet er vanskeligt at identificere. Antagelser om mundtlige eksaminer er ikke ekspliciterede i dokumenterne, og slutninger må analyseres frem. Eleven eksamineres i et dobbelt udtræk- eller samplingssystem: Eksamensfaget udtrækkes og emnet inden for disciplinen udtrækkes. Der etableres dermed en antagelse om vidtgående generaliseringsmulighed af testresultatet på tværs af fag. Det diskuteres om assessmentteori egner sig til diskussion af traditionsrige danske mundtlige eksaminer.Nøkkelord: mundtlig eksamen, assessment, konstrukt, gymnasiet, Danmark

AB - SammendragDanske gymnasieelever bliver – ligesom norske – eksamineret ved mundtlig præsen-tation og samtale om et udtrukket emne af deres lærer og en censor fra et andet gymnasium. Disse eksaminer undersøges ikke systematisk, og der forskes ikke i dem. Det samlede eksamensresultat er high-stakes og får konsekvenser for elevens fremtidige uddannelsesmuligheder. Artiklen undersøger centrale danske styredokumenter, der regulerer mundtlige danske eksaminer i gymnasiet ved at lægge et teoretisk blik hentet fra international anerkendt assessmentteori: Hvad intenderer eksamen at måle? Assess¬mentteoretiske begreber defineret af Standards for Educational and Psychological testing og Michael T. Kanes argumentationsbaserede tilgang til validitet bruges til at søge efter et konstrukt og slutninger i eksamenssystemet. Data er lovdokumententer samt læreplan og vejledning i historiefaget som eksempel i det almene gymnasium med et almendannende og studieforberedende formål. Dermed er artiklen et tillæg til Acta Didactica Norges temanummer vol. 12 nr. 4 om Test og eksamen i Sverige og Norge. Studiet finder, at konstruktet er vanskeligt at identificere. Antagelser om mundtlige eksaminer er ikke ekspliciterede i dokumenterne, og slutninger må analyseres frem. Eleven eksamineres i et dobbelt udtræk- eller samplingssystem: Eksamensfaget udtrækkes og emnet inden for disciplinen udtrækkes. Der etableres dermed en antagelse om vidtgående generaliseringsmulighed af testresultatet på tværs af fag. Det diskuteres om assessmentteori egner sig til diskussion af traditionsrige danske mundtlige eksaminer.Nøkkelord: mundtlig eksamen, assessment, konstrukt, gymnasiet, Danmark

UR - https://portal.findresearcher.sdu.dk/en/publications/f3376a44-f1c3-4ff5-b8ae-bfea96ff5232

U2 - 10.5617/adno.8204

DO - 10.5617/adno.8204

M3 - Tidsskriftartikel

JO - Acta Didactica Norden

JF - Acta Didactica Norden

SN - 1504-9922

ER -

ID: 320171430