Digitale kompetencer til universitetsundervisere: Hvordan understøtter organisationen kompetenceudvikling?

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Standard

Digitale kompetencer til universitetsundervisere: Hvordan understøtter organisationen kompetenceudvikling? / Pedersen, Annette Q; Isager, Julie Marie.

In: Læring og Medier, Vol. 27, 16.06.2023, p. 1.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Harvard

Pedersen, AQ & Isager, JM 2023, 'Digitale kompetencer til universitetsundervisere: Hvordan understøtter organisationen kompetenceudvikling?', Læring og Medier, vol. 27, pp. 1. <https://tidsskrift.dk/lom/article/view/134294/182397>

APA

Pedersen, A. Q., & Isager, J. M. (2023). Digitale kompetencer til universitetsundervisere: Hvordan understøtter organisationen kompetenceudvikling? Læring og Medier, 27, 1. https://tidsskrift.dk/lom/article/view/134294/182397

Vancouver

Pedersen AQ, Isager JM. Digitale kompetencer til universitetsundervisere: Hvordan understøtter organisationen kompetenceudvikling? Læring og Medier. 2023 Jun 16;27:1.

Author

Pedersen, Annette Q ; Isager, Julie Marie. / Digitale kompetencer til universitetsundervisere: Hvordan understøtter organisationen kompetenceudvikling?. In: Læring og Medier. 2023 ; Vol. 27. pp. 1.

Bibtex

@article{65c5b3bb43de470e92e80a4b13ee8d92,
title = "Digitale kompetencer til universitetsundervisere: Hvordan underst{\o}tter organisationen kompetenceudvikling?",
abstract = "Det europ{\ae}iske framework DigCompEdubeskriver den individuelle undervisers digitale kompetencer, og trods det anvendte K{\o}benhavns Universitet frameworket i 2020 til en eksplorativ unders{\o}gelse af, hvordan universitetet som organisation underst{\o}tter digital kompetenceudvikling. Form{\aa}let med denne {\o}velse var at undg{\aa}, at kompetenceudvikling bliver et individualiseret problem. Denne artikel beskriver dette arbejde og unders{\o}ger som casestudium, hvad resultatet bliver, n{\aa}r p{\ae}dagogiske e-l{\ae}ringskonsulenter og systemejere bruger et individorienteret framework som DigCompEdu som analytisk v{\ae}rkt{\o}j. P{\aa} baggrund af casesrekonstrueret fra noter, referater og observationer konkluderer vi, at frameworkets fokus p{\aa} den individuelle underviser fastholder fokus p{\aa} slutbrugeren for de underst{\o}ttende enheder i organisationen, og at kortl{\ae}gninger kan identificere, hvordan organisationen v{\ae}gter sine kursus-og IT-systemtilbud i forhold til lokal uddannelseskultur. Det kan give konsulenter og systemejere en mere proaktiv rolle og hj{\ae}lpe med at skabe overblik overet felt, der ofte er uoverskueligt og efterlader den individuelle underviser med en udfordrende navigationsopgave.",
author = "Pedersen, {Annette Q} and Isager, {Julie Marie}",
year = "2023",
month = jun,
day = "16",
language = "Dansk",
volume = "27",
pages = "1",
journal = "L{\ae}ring og Medier",
issn = "1903-248X",
publisher = "Statsbiblioteket",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Digitale kompetencer til universitetsundervisere: Hvordan understøtter organisationen kompetenceudvikling?

AU - Pedersen, Annette Q

AU - Isager, Julie Marie

PY - 2023/6/16

Y1 - 2023/6/16

N2 - Det europæiske framework DigCompEdubeskriver den individuelle undervisers digitale kompetencer, og trods det anvendte Københavns Universitet frameworket i 2020 til en eksplorativ undersøgelse af, hvordan universitetet som organisation understøtter digital kompetenceudvikling. Formålet med denne øvelse var at undgå, at kompetenceudvikling bliver et individualiseret problem. Denne artikel beskriver dette arbejde og undersøger som casestudium, hvad resultatet bliver, når pædagogiske e-læringskonsulenter og systemejere bruger et individorienteret framework som DigCompEdu som analytisk værktøj. På baggrund af casesrekonstrueret fra noter, referater og observationer konkluderer vi, at frameworkets fokus på den individuelle underviser fastholder fokus på slutbrugeren for de understøttende enheder i organisationen, og at kortlægninger kan identificere, hvordan organisationen vægter sine kursus-og IT-systemtilbud i forhold til lokal uddannelseskultur. Det kan give konsulenter og systemejere en mere proaktiv rolle og hjælpe med at skabe overblik overet felt, der ofte er uoverskueligt og efterlader den individuelle underviser med en udfordrende navigationsopgave.

AB - Det europæiske framework DigCompEdubeskriver den individuelle undervisers digitale kompetencer, og trods det anvendte Københavns Universitet frameworket i 2020 til en eksplorativ undersøgelse af, hvordan universitetet som organisation understøtter digital kompetenceudvikling. Formålet med denne øvelse var at undgå, at kompetenceudvikling bliver et individualiseret problem. Denne artikel beskriver dette arbejde og undersøger som casestudium, hvad resultatet bliver, når pædagogiske e-læringskonsulenter og systemejere bruger et individorienteret framework som DigCompEdu som analytisk værktøj. På baggrund af casesrekonstrueret fra noter, referater og observationer konkluderer vi, at frameworkets fokus på den individuelle underviser fastholder fokus på slutbrugeren for de understøttende enheder i organisationen, og at kortlægninger kan identificere, hvordan organisationen vægter sine kursus-og IT-systemtilbud i forhold til lokal uddannelseskultur. Det kan give konsulenter og systemejere en mere proaktiv rolle og hjælpe med at skabe overblik overet felt, der ofte er uoverskueligt og efterlader den individuelle underviser med en udfordrende navigationsopgave.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 27

SP - 1

JO - Læring og Medier

JF - Læring og Medier

SN - 1903-248X

ER -

ID: 356556086